Yahoo Messenger News

Politik
News Update :

Apa itu MIGRAIN

Ahad, 13 April 2014

MIGRAIN berasal daripada perkataan Greek iaitu Hemikrania yang bermaksud sebelah tengkorak atau dikenali sebagai 'vescular headache'.
Migrain merupakan sejenis penyakit kepala yang kronik dan pesakit biasanya tidak mampu menjalankan tugas harian seperti biasa. Malah ada di antaranya tidak lalu makan, minum dan hanya terbaring lemah kerana pesakit yang mendapat gangguan migrain akan mengalami sakit kepala yang teruk.
Menurut kajian, golongan wanita lebih kerap menghidap migrain terutamanya ketika didatangi haid.
Antara tanda-tanda seseorang itu menghidap migrain adalah mereka merasai kesakitan kepala amat sangat dan hanya berdenyut pada salah satu bahagian kepala sehingga merebak ke hidung dan mata. Selain itu, pesakit juga akan berasa sensitif pada sebarang bunyi, persekitaran terasa bergerak-gerak seperti menaiki bot, badan berpeluh dan mendapati kulit terutama keliling mata ataupun dahi kemerah-merahan.
Awas! Jangan biarkan situasi "Aduhh... kenapa kepala aku tiba-tiba rasa macam nak meletup ni!" dipandang sebagai perkara remeh kerana kadangkala ia bukanlah sakit kepala biasa tetapi disebabkan migrain.
Minggu ini, .com akan sertakan tujuh tip bagi membantu remaja perempuan atau lelaki yang sering didatangi masalah migrain. - DHIYA'ZULHILMI DAUD


Diambil daripada Utusan Online pada 13-4-2014-link sumber-
http://www.utusan.com.my/utusan/Kesihatan/20140412/kn_01/Dipanah-migrain
Share this Article on :

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

© Copyright Fatamorgana Cyber 2010 -2011 | Design by Herdiansyah Hamzah | Published by Borneo Templates | Powered by Blogger.com.